Er zitten op dit moment geen producten in je winkelwagen.
Winkelwagen
Er zitten op dit moment geen producten in je winkelwagen.
Heb je een zoutwatersysteem bij je Intex zwembad, maar geeft deze een foutcode aan en weet je niet wat je moet doen? Geen paniek. In dit artikel lees je de oorzaken en oplossingen van de mogelijke foutcodes.
Foutcode 90 heeft dus meestal iets te maken met de aansluiting. Zorg altijd - als je naar de aansluitingen kijkt - dat via de linkeraansluiting water het systeem binnenkomt (vanuit het filtervat of de filterpomp), en via de rechteraansluiting water het systeem weer verlaat (richting het zwembad). Check ook even of de slangen en koppelingen goed zijn aangesloten, zodat er geen lucht bij kan.
De aangesloten zwembadpomp - die de doorstroming naar zoutwatersysteem regelt - moet een doorstroming hebben van tussen de 2.650 en 11.355 liter per uur. Zit de nominale doorstroming van jouw zwembadpomp maar net boven de 2.650 l/u, en is het filtervat of de filtercartridge vies? Ook dan krijg je foutcode 90. Je lost dit op door het filtervat schoon te maken (backwashen en spoelen) - bij een zandfilterpomp - of de filtercartridge te vervangen - bij een filterpomp.
Foutcode 91 kan verschillende oorzaken hebben. Test eerst of er wel voldoende zout in je zwembadwater zit. Dit doe je met een testset voor zout. Voeg zo nodig zout toe. De totale hoeveelheid zout (in kg) die wij adviseren in je zwembad te hebben, bereken je door het totale aantal liters zwembadwater te delen door 250.
Ook kan er teveel kalkaanslag op de elektroden zitten. Het zoutwatersysteem meet dan de zoutwaarde niet goed meer. Het systeem denkt in dat geval dat er te weinig zout in het water zit - ook al zit er meer dan voldoende zwembadzout in. Lees in de handleiding van het zoutwatersysteem hoe je de elektroden ontkalkt en laat de onderdelen vervolgens minimaal 5 uur weken in het schoonmaakazijn.
Weet je zeker dat je voldoende zout in je zwembad én schone, kalkloze elektroden hebt, maar geeft het zoutwatersysteem nog steeds foutcode 91 aan? Dan kan het zijn dat het systeem defect is. Neem in dat geval contact op met de Intex klantenservice (email: service@intexcorp.nl - telefoon: 0031 (0) 165-593939).
Foutcode 92 betekent simpelweg een te hoog zoutgehalte. De enige manier om dit op te lossen is door wat zwembadwater (met zout) uit het zwembad te laten en weer aan te vullen met schoon kraanwater zonder zout. Stel bij met behulp van een testset om het zoutgehalte te meten of totdat de foutcode verdwijnt.
De chloorwaarde bij een zoutwater zwembad mag tussen de 0,5 en 1 ppm schommelen. Blijkt dat na het testen van je zwembadwater de chloorwaarde te laag is, kijk dan eerst of de alkaliteit en de pH-waarde wel op orde zijn en stel bij indien nodig - eerst alkaliteit (TA), daarna pH. Zijn de alkaliteit en pH-waarde op orde, maar is de chloorwaarde nog steeds te laag? Schakel dan de BOOST-functie in om - jawel - de chloorafgifte een boost te geven. Vervolgens zal ook de chloorwaarde op niveau raken.
Heb je een Intex zoutwatersysteem, maar nog niet alle benodigdheden in huis? Bekijk dan het voordelige Toppy startset voor zoutwater zwembaden. Zo heb je direct alles bij de hand om ook toekomstige foutcodes of waterproblemen makkelijk en snel op te lossen.
Heb je last van groen zwembadwater? Dat kan je Intex zoutwatersysteem helaas niet zomaar oplossen. Wat je hier tegen kunt doen, lees je in de blog Zwembad groen, en nu?.
Lees ook: Hoe vaak moet je het water verversen van je zwembad?