Er zitten op dit moment geen producten in je winkelwagen.
Winkelwagen
Er zitten op dit moment geen producten in je winkelwagen.
Het kan natuurlijk wel eens voorkomen dat je Lay-Z spa voor wat problemen zorgt. Denk aan storingen, luchtverlies, stekkers die het niet doen of een lekkage. In dit adviesbericht proberen we je vast te helpen met dit soort problemen. Zo lees je wat verschillende foutcodes betekenen en welke acties je in de overige situaties het beste kunt ondernemen. Lees snel verder en ontdek hoe je jouw Lay-Z spa problemen oplost!
Tijdens het eerste gebruik van je Lay-Z spa heeft het PVC-materiaal tijd nodig om uit te rekken tot de juiste vorm. Tijdens dit proces lijkt het alsof je opblaasbare spa lucht verliest, maar eigenlijk creëert ‘ie dus meer ruimte voor de lucht. Vul het je spa daarom nog minstens 2 keer met lucht en laat het dan rusten. Bovenstaande geldt ook voor de cover.
Luchtverlies kan ook veroorzaakt worden door een groot verschil in temperatuur tussen dag en nacht. Stel je blaast de spa ‘s-ochtends op. Dan staat de spa de hele dag in de zon, door warmte zet de lucht uit en wordt de druk verhoogt. Als het dan nacht wordt, trekt de lucht vanzelf samen. Hierdoor lijkt de spa natuurlijk de volgende dag minder stevig. Maar gelukkig is hij dan dus niet lek. Tip van Toppy: blaas de spa op het heetste moment van de dag op. De druk herstelt dan wanneer de luchttemperatuur weer stijgt.
Bang dat het luchtventiel van je spa lek is of los zit? Daar kom je op de volgende manier achter! Bedek het luchtventiel met behulp van zeepwater om te controleren of er lucht lekt. Zie je bubbels? Dan is op die plek een lekje te vinden. Gebruik in dat geval de bijgeleverde sleutel om het luchtventiel vaster te zetten. Dit doe je volgens de volgende stappen:
Bang dat je RCD stekker niet meer werkt? Dan moet je eerst even checken of er stroom is. Dit doe je heel makkelijk door andere elektrische apparaten op het stopcontact van het huis aan te sluiten. Vervolgens zijn er 2 mogelijke uitkomsten. Het stopcontact werkt, of het stopcontact werkt niet. Hieronder leggen we je uit wat je vervolgstappen zijn.
Je spa is voorzien van een RCD. Deze moet je dus even testen, want er is gewoon stroom aanwezig. Testen doe je zo:
In dit geval is er één makkelijke en superlogische oplossing: vervang het stopcontact!
Heeft je Lay-Z spa witte lijnen? Geen zorgen! Dat zijn geen beschadigingen. Deze vouwlijnen zijn ontstaan door het koud opvouwen van de spa in de fabriek. De opblaasbare spa is namelijk gemaakt van PVC materiaal. Als het PVC materiaal koud wordt opgevouwen, verkleurt het materiaal van zwart/bruin naar wit. Het PVC materiaal kleurt van wit terug naar zwart als het wordt verwarmt. Dit ‘probleem’ is zo weer opgelost dus!
Geen zin om te wachten op de zon om van je witte strepen af te komen? Doe dan het volgende:
Je zal merken dat het PVC materiaal zachter wordt en dat de witte vouw verdwijnt. De vouwlijnen blijven echter altijd in mate voorkomen, maar ze zorgen niet voor defecten op een later moment.
Lay-Z spa’s kunnen verschillende foutcodes krijgen. Wel zo handig voor jou dus om te weten wat iedere foutcode betekent. Zo kun je er tenminste iets aan doen! Hieronder hebben we een lijst verzameld met een korte uitleg van iedere Lay-Z spa foutcode.
E01: beschadiging van de water stroommeters. Wanneer je deze foutmelding te zien krijgt, moet je direct een case aanmaken via de Bestway garantieservice.
E02: filter is vuil/verzadigd of doppen zijn niet verwijderd uit het bad. Vervang de filter en verwijder de doppen. Storing niet weg? Dan mag je direct een case aanmaken via de Bestway garantieservice.
E03: de watertemperatuur van je spa is te laag. Meet in dit geval de temperatuur van je spawater en controleer of dit overeenkomt met de temperatuur op het display. Zo weet je zeker dat het wel of niet aan de thermometer ligt. Komen de temperaturen overeen? Dan is het water kouder dan vier graden. En dat mag nooit! Zet de temperatuur hoger of ruim de spa op.
E04: de watertemperatuur van je spa is te hoog. De temperatuur van het spawater mag nooit hoger zijn dan 45 graden in verband met slijtage of het smelten van de aansluitingen. Haal de stekker uit het stopcontact en steek hem er pas opnieuw in als de watertemperatuur 38 graden of lager is.
E05: aansluitingen van de thermometer zijn defect. Wanneer je deze foutmelding te zien krijgt, moet je direct een case aan te maken via de Bestway garantieservice.
E08: handmatige reset van thermische beveiliging is geactiveerd. Wanneer je deze foutmelding te zien krijgt, moet je direct een case aan te maken via de Bestway garantieservice.
E09: een defecte zekering. Wanneer je deze foutmelding te zien krijgt, moet je direct een case aan te maken via de Bestway garantieservice.
E10: het zoutgehalte in je spawater is te hoog. Verwijder een gedeelte van het spawater en voeg nieuw leidingwater toe om het zoutgehalte weer op peil te krijgen.
E11: het zoutgehalte in je spawater is te laag. Kijk in de zout-tabel van de handleiding en voeg de voorgeschreven hoeveelheid spazout toe.
E12: waterlek in de pomp. Wanneer je deze foutmelding te zien krijgt, moet je direct een case aan te maken via de Bestway garantieservice.
E13: de signaallijn tussen het bedieningspaneel en de voedingskaart is niet correct aangesloten. Wanneer je deze foutmelding te zien krijgt, moet je direct een case aan te maken via de Bestway garantieservice.
6CF / CF: probleem met de aardverbinding of met de pomp. Wanneer je deze foutmelding te zien krijgt, moet je direct een case aan te maken via de Bestway garantieservice.
Zo, nu weet je alweer iets meer over mogelijke problemen met je Lay-Z spa en hoe je deze het beste aanpakt. We hopen natuurlijk dat je hier helemaal niet mee te maken krijgt, maar mocht dat toch het geval zijn, dan kun je hier in ieder geval mee aan de slag. Heeft deze informatie over Lay-Z problemen je niet helemaal geholpen? Dan hebben wij natuurlijk ook productexperts in huis, zij helpen je graag verder zodat je snel weer optimaal geniet van je spa!